Eduki publikatzailea

Juegoteca Museo fournier

Udako lantegiak

 

 

Visitas guiadas tematicas

Bisita gidatu tematikoak

 

Fournier Museoa zerbitzuak

Liburutegia

catalogo

Museoak liburutegi espezializatua dauka. Horren bibliografia bildumaren ikerkuntza eta dokumentaziora bideratuta dago.

Asteartetik ostiralera: 10:00 – 14:00

Hitzordua: 945 203700 edo museonaipes@araba.eus 

 

catalogo

 

 

Kontsultak 

 

Museo eta dokumentazio funtsen kontsultak 

Asteartetik ostiralera: 10:00 – 14:00

Hitzordua: 945 203700 edo museonaipes@araba.eus

 

 

Beste zerbitzu batzuk 

 
  • Informazio zerbitzua eta argitalpenen salmenta
  • Ezgaitasuna duten pertsonentzako sarbide eta zerbitzuak. Ikustaldia egiteko doako gurpildun aulkiak
  • Doako audiogidak
  • Haurtxoen aldagailuak
  • Arropazaindegia
  • Atsedengunea

 

otros servicios

ORDUTEGIA 

Asteartetik larunbatera

10:00 - 14:00 eta 16:00 - 18:30

Igande eta jaiegunetan

11:00 - 14:00

Astelehenetan itxita (jaiegunetan izan ezik)

Astelehena jaieguna izan bada, asteartean itxita

SARRERA DOHAINIK

contacto Museo Fournier Naipes

 

Aiztogile, 54

01001 Vitoria-Gasteiz

contacto Museo Fournier Naipes

 

945 203700

945 203707

contacto Museo Fournier Naipes  

museonaipes@araba.eus

Fournier Karta Museoa bisita

Bisita

Visita Museo de Naipes

Arabako Fournier Karta Museoak karten bilakaeraren gaineko ibilbide historikoa, teknikoa eta gaikakoa eskaintzen du XV. mendetik hasi eta gaur arte. Gainera, historian zehar kartak egiteko erabili izan diren teknikei buruzko atal bat dauka.

Museoak hainbat tokitako karta sorten bilduma du, bai Gasteizen egindakoak bai munduko beste leku batzuetan egindakoak.

Aipamen berezia eskaini behar zaio Gasteizen Heraclio Fournierrek, sortu eta haren iloba Félix Alfaro Fournierrek jarraitutako karta enpresaren historia eta garapenari. Bigarren hori izan zen museo honetako bildumaren sustatzailea.

 

 

audioguias

Hezkuntza jarduerak

 
  • Hezkuntza programak
  • Bisita gidatuak eta dinamizatuak
  • Lantegi didaktikoak
  • Familientzako programak

Telefonoa: 945-203707

educacionmuseosyarqueologia@araba.eus 

Visita Museo de Naipes

 

ORDUTEGIA

Asteartetik larunbatera

10:00 - 14:00 eta 16:00 - 18:30

Igande eta jaiegunetan

11:00 - 14:00

Astelehenetan itxita (jaiegunetan izan ezik)

Astelehena jaieguna izan bada, asteartean itxita

SARRERA DOHAINIK

contacto museo Fournier

 

Aiztogile, 54

01001 Vitoria-Gasteiz

contacto museo Fournier

 

945 203700

945 203707

contacto museo Fournier  

museonaipes@araba.eus

Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Erregina ospetsuen karta sorta

Nabarmendutako piezak

Erregina ospetsuen karta sorta

Sorta aleman honetako karta bakoitzak erresuma eta garai desberdinetako erregina ospetsu bat irudikatzen du (Ana Austriakoa, Blanca Gaztelakoa, Catalina de Medici, etab.). Stefano della Bella artista florentziarrak diseinaturiko frantses karta sorta baino geroagoko edizio bat da, hura bezala XVII. mendekoa.

 

 

Karten goiko aldean, erregina bakoitzaren irudia dago, eta beheko aldean, alemanez idatzitako biografia labur bat, erregina bakoitza deskribatzen duena. Hala ere, irudi hauetako batzuetan errealitatea eta fantasia nahasten dira, hala nola Blanca Gaztelakoa adarbakarrek tiratutako gurdi batean irudikatzen duen kartan.

 

 

52 karta dituen sorta hau kalkografiaz egina da eta diamanteak eta bihotzak txantiloiz koloreztatuta daude.

 

 

XVII. mendea

Peter Paul Troschel, argitaratzailea
Nuremberg
Grabatu kalkografikoa
96 x 54 mm

 

[PGG 18]
Tarot de Marsella

Nabarmendutako piezak

Marseillako tarota

Marseillako tarota karten historiako sorta garrantzitsuenetakoa da. Bere jatorria Italiako iparraldeari lotuta dago, eta bertatik Europako gainerako lekuetara hedatu zen, Frantziako hegoaldetik. Gainera, tarot motarik ezagunena da eta beste batzuk sortu dira joko horretan oinarrituta. Bere diseinuak ez dira aldatu 500 urte baino gehiagotan eta Erdi Aroko estiloa dute.

 

Tarot de Marsella

 

Ale hau Avignon-en egin zen. 78 karta ditu: 14 karta sorta italiarreko palo bakoitzeko (urrea, kopa, ezpata eta bastoia) eta 22 arkano nagusi (zoroaren irudiak salbu, gainerakoek erromatar zenbakia dute). Karten artean askotariko irudiak eta nahiko ezagunak aurki daitezke: aztia, enperadorea, zortearen gurpila, eguzkia, deabrua, urkatua, etab.

 

Tarot de Marsella

 

1743

Jean Payen
Avignon, Frantzia
Inprimatze xilografikoa, izurrez koloreztatuta
122 x 63 mm

Tarot de Marsella

 

[FRA 48]
Tarot florentino minchiate

Nabarmendutako piezak

Florentziako tarot minchiatea

Florentziako tarot minchiatea tarotaren aldaera bat da. 97 kartaz osatuta dago. Izan ere, 22 arkano nagusi edo triunfo ezagunetan Aita Santua ezabatu zen, baina lau bertute gehitu ziren (itxaropena, zuhurtzia, fedea eta karitatea), bai eta lau elementuak (sua, ura, lurra
eta airea) eta zodiakoko hamabi zeinuak ere.

 

Tarot florentino minchiate

 

Karta sorta hauetan atzeko papera aurrekoaren gainetik tolesten da, kartari markoa jarriko dion eta sendotuko duen izkina osatzeko. Kasu honetan, markoa puntuz apainduta dago.

 

Tarot florentino minchiate

 

Tarot mota hau Florentzian sortu zen XVI. mendean. Arrakasta handia lortu zuen ez Italian soilik, Alemania eta Frantziako herri batzuetan ere. Baina XIX. mendearen amaieran, erabilera murrizten hasi zen, eta, azkenean, XX. mendean, merkatutik ia desagertu egin zen.

 

XVIII. mendea

Poverino
Florentzia
Inprimatze xilografikoa, izurrez koloreztatuta
97 x 56 mm

Tarot florentino minchiate

 

 

[ITA 5]
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Aurrebista
Baraja sevilla

Nabarmendutako piezak

Sevillako karta sorta

Karta sorta honetan 40 karta daude, guztiak sinatuta. Atzealde zuria dute, XVII. mendeko erdialdera arte ez baitziren atzealdeak inprimatzen. Hasieran, irudi geometriko sinpleak egiten ziren, eta, pixkana-pixkana, sofistikatu egin ziren.


Bateko urrean eta biko ezpatan "ERREGEAREN LIZENTZIA DU" testua ageri da, erregeak karta horien fabrikazioa baimentzen zuela adieraziz. Izan ere, bai jokoa, bai karten fabrikazioa eta salmenta, legearen eta zergen menpe zeuden.


Baraja sevilla


Karta sorta honetako beste karta batzuetan bestelako inskripzioak ikus daitezke: noiz eta non egin ziren, baita fabrikatzailearen izena edo inizialak ere.

Baraja sevilla

1647

Inprimatze xilografikoa, izurrez koloreztatuta
74 x 40 mm

Baraja sevilla

[ESP 16]
Complete Pack of New Cotillons

Nabarmendutako piezak

Complete Pack of New Cotillons

Karta sorta musikalak oso ezagunak izan ziren XVIII. mendearen azken herenean. Kotilioi berriak izeneko joko honen kasuan, Europako leku ezberdinetik datozen dantza melodiak batzen dira. Karta horien partiturak gizarte dantzaldien amaieran interpretatzen ziren, musika tresna ezberdinetara egokituz.

 

Complete Pack of New Cotillons

 

Karta sorta musikalak oso ezagunak izan ziren XVIII. mendearen azken herenean. Kotilioi berriak izeneko joko honen kasuan, Europako leku ezberdinetik datozen dantza melodiak batzen dira. Karta horien partiturak gizarte dantzaldien amaieran interpretatzen ziren, musika tresna ezberdinetara egokituz.

 

Complete Pack of New Cotillons

 

Karta sorta hau Londresen argitaratzen du Longman & Lukey etxeak. Horrez gain, karta bakoitzari dagokion dantzaren pausuak edo koreografia azaltzen dira argitalpen txiki batean.

Bibliografia

 

SAN MIGUEL ALFARO, José Antonio (2009). Pack of New Cotillons. Historia singular de una baraja de naipes musicales. AVNIA. Aunia Kultura Elkartea, 4-22.

 

Complete Pack of New Cotillons

Diskografia 

 

BOREAS CÁMARA (2008). Complete Pack of New Cotillons

Instrumentazioa eta moldaketak: Josean San Miguel

 

c. 1780

Longman and Lukey
Londres
Grabatu kalkografikoa eta tipografia
71 x 111 mm

Complete Pack of New Cotillons

 

[BRI 60]
Dos piedras litográficas para ases

Nabarmendutako piezak

Bi harri litografiko batekoentzat

XIX. mendearen hasieraz geroztik, prozedura litografikoak erabili ziren kartak inprimatzeko. Teknika hori (litografia) urak eta koipeak duten elkarrekiko bateraezintasunean datza. Leundutako kareharriaren gainean lapitz edo tinta koipetsuz marraztu behar da eta ondoren urez busti. Prozedura horrek ahalbidetzen du harriaren azaleraren gainean egindako marrazkia paperera eramatea.

Koloredun kartak egiteko kromolitografia erabili zen. Teknika hori erreprodukzioan beharko diren kolore adina harri erabiltzean datza.

 

Dos piedras litográficas para ases

 

Karta sortako lau batekoak zituen harria erreproduzitu beharreko koloreetako bati zegokion. Harriak bateko urre berdinaren bost irudi islatzen zituen eta Heraclio Fournierren aurpegia irudikatzen zuen. Gero, bost kolore ezberdinetan inprimatu zen.

 

Dos piedras litográficas para ases

1889 eta 1911

Heraclio Fournier González
Vitoria-Gasteiz
Kareharria eta tinta
22 x 27 x 4 cm

Dos piedras litográficas para ases

 

[10018 / 10024]
Baraja fabricada por Heraclio Fournier

Nabarmendutako piezak

Heraclio Fournierrek fabrikatutako karta sorta

1870ean Heraclio Fournierrek idazmahairako objektuen saltokia jarri zuen, Gasteizko Plaza Berrian, eta han instalatu zuen litografia tailerra. Han inprimatu zituen lehenengo karta sortak. Inprimatzeko erabilitako teknika kromolitografia izan zen. Kolorea erreproduzitzeko prozedura da. Horretarako, inprimaketak errenkadan egiten dira harri litografiko batekin; kolore bakoitzeko harri bat hartuta. Karta sorta horietariko batzuk 12 koloretan ere egin ziren.

 

Baraja fabricada por Heraclio Fournier

 

Erabilitako materialekin eta inprimatze prozesuekin zeukan kezka handiak kalitate handiko karta sortak ekoiztera eraman zuen, nazioarteko onarpena lortuz. Halaber, berebiziko arreta jarri zuen karten diseinuan, zenbait eredu sortzeko artisten lankidetza izanik; diseinu horietariko batzuetan aldaketa gutxi izan dira gaurdaino.

 

Baraja fabricada por Heraclio Fournier

c. 1889

Heraclio Fournier González
Vitoria-Gasteiz
Kromolitografia
94 x 59 mm

Baraja fabricada por Heraclio Fournier

 

[ESP 298]
Matriz xilografica para 24 cartas

Nabarmendutako piezak

24 kartako matrize xilografikoa

Nahiz eta lehenbiziko kartak eskuz marraztu eta margotzen zituzten, XV. mendearen amaieran kartak egiteko lanetan inprimatze metodo berriak sartu ziren. Xilografia grabatu teknika bat da: egurrezko xafla zizelkatu ondoren, erliebea tintaz busti eta paperaren gainean estanpatu behar da.

 

Matriz xilografica para 24 cartas

 

Karten kasutan, bloke edo matrizean hainbat karta zizelkatzen ziren eta estanpatu ondoren paper pleguak mozten ziren. Noiz edo noiz, egurra itxuragabetu ez zedin, kartak egur puska banatan zizelkatzen zituzten eta gero panel bakarrean batu.

 

Matriz xilografica para 24 cartas

 

Kolorea geroago ematen zen; horretarako, atzamarrekin ukituak egiten ziren, "morisko erara", bai eta txantiloiekin ere (izur izenez ere ezagutzen dira). Kartarik landuenak eta garestienak banan-banan koloreztatzen ziren, pintzelarekin.

 

Matriz xilografica para 24 cartas

 

Matrize xilografiko hau 1950ean aurkitu zen, Gasteizko fabrika baten oholtza altxatu zenean. Bere jabeak Felix Alfaro Fournierri eman zion dohaintzan.

XVII. mendea

Madariondo zura
35,7 x 30 x 3 cm

Matriz xilografica para 24 cartas

[10002]